Legea Anastasia, ultima soluție: Niciun șofer băut, drogat sau fără permis să nu mai scape de pușcărie dacă omoară pe cineva

România este pe primul loc în Europa la numărul de vieţi pierdute în accidente rutiere. Pe lângă neglijență sau calitatea infrastructurii rutiere, una dintre cauze o reprezintă consumul de alcool şi de substanțe interzise. Aproximativ 20.000 de persoane sunt trimise anual în fața instanțelor de judecată în fiecare an pentru conducere fără permis, sub influența drogurilor sau băuturilor alcoolice.

Instanţele îi cheamă, îi audiază şi apoi îi lasă liberi. Un proiect scos de la sertar vrea să schimbe regula şi să-i trimită la închisoare pe cei care conduc sub influenţa stupefiantelor sau a alcoolului. Va purta numele unei fetiţe omorâte în faţa casei chiar de ziua ei: Legea Anastasia.

Reporter: Câţi morţi pe şosele am numărat în ultimul an?

Cătălin Codescu, Asociația Victimelor: Circa 1.700 de persoane. Și circa 7-800 de persoane rămân mutilate pe viaţă. 

Este statistica neagră care ne menţine de ani buni în topul ţărilor cu cele mai periculoase şosele din Uniunea Europeană. Pe multe dintre ele, avem mai multe cruci decât semne de circulaţie. Anual, peste 20.000 de şoferi băuţi, drogaţi şi fără permis ajung în faţa instanţei. 500 dintre morţii de pe listă sunt rezultatul inconştienţei lor.

Cătălin Codescu, Asociația Victimelor: Șoferilor nu le este frică nici de forță legii, nici de pedeapsă, nici de consecințele faptelor lor. Trebuie să facem ceva! 

Închisoare obligatorie pentru cei care omoară în accidente rutiere din inconștiență

Aşa că parlamentarii au scos de la sertar un proiect de lege respins în 2018. Se propune astfel ca niciun şofer băut, drogat sau fără permis să nu mai scape de puşcărie dacă omoară pe cineva. Dacă va fi aprobată, se va numi legea Anastasia. După numele fetiţei de 4 ani care a fost spulberată de o maşină chiar din faţa casei. Se întâmpla de ziua copilului. Iar la volan era o femeie care nu trecuse niciodată pe la o şcoală de şoferi.

Tatăl Anastasiei: Ar fi singura mea alinare în momentul de faţă, acum, pentru că dacă nu s-a făcut dreptate pentru sufleţelul Anastasiei, dacă s-ar face legea şi ar fi aprobată ar fi singura mea alinare. Că s-a putut face ceva pentru fetiţa mea. Sa fie mai aspră, dar să fie corectă.

Femeia a scăpat nepedepsită. Magistraţii au considerat că se face vinovată doar pentru conducere fără permis.

Adrian Cuculis, avocat: În fața judecătorului nu există două fapte și mai ales în fața procurorului, care a și clasat una dintre faptele cele mai grave, adică uciderea din culpă.

Tatăl Anastasiei: Nu mi se pare corect să dea la o parte un accident mortal, da? Ca şi cum nu s-ar fi luat în considerare. Pentru că pe masă, la judecător, a ajuns doar conducerea fără permis.   

Iniţiatorii legii, însă, vor ca în astfel de situaţii, din nicio sală de instanţă să nu se mai audă: mortul e de vină.

Robert Cazanciuc, inițiator: Mașina este până la urmă o armă pe care o folosește cineva pentru a omorî. Nu se urcă la volan cu intenția de a omorî, dar când nu ai abilitățile de a conduce și te urci la volan accepți cumva acest rezultat. Trebuie să ştie cei care se urcă la volan fără permis sau după ce au băut că drumul lor duce în final la închisoare, nu există altă măsură adecvată pentru a proteja viaţa. 

În România legea este prea blândă și umilește rudele celor uciși în accidente

Asta după ce, Guvernul a decis vara aceasta că limitele anterioare, de 14 ani de detenţie, sunt prea mici. La noi, legea nu este doar blândă, dar îi şi umileşte pe cei care-şi plâng morţii. Altfel spus, instanţa judecă după şabloane.

Tatăl Anastasiei: Viaţa Anastasiei, în momentul ăsta, costă doar 300 de ore în folosul comunităţii. Atât! 

Reporter: Cât mai valorează viaţa unui om în intanţă, în România?

Cătălin Codescu, Asociația Victimelor: Foarte puţin. Suntem ţara din UE cu cele mai mici despăgubiri. 

În Marea Britanie, pedeapsa în astfel de cazuri poate ajunge la închisoare pe viaţă.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here